Glutamin Nedir?

Glutamin Nedir? Glutamik Asit Nedir?

Glutamin ve glutamik asit, kimyasal anlamda yakın formlardır. İnsan vücudu, L-glutamik asitten L-glutamini kendisini üretebilir. Çok sayıda metabolik işlemle alakalı olduğu göz önüne alındığında, glutamin, kan plazması, kas sistemi ve beyin ve omurilik sıvısında en yüksek konsantrasyona sahip amino asit olması şaşırtıcı değildir. % 60 ile, vücuttaki en büyük serbest amino asit miktarını teşkil eder.

Glutamin ihtiyacı artan fiziksel aktivite, antreman ve zihinsel stres ile artar. Vücutta yer alan bu önemli amino asidin üretimi, genellikle artan yaşla birlikte yavaşlar ve yeterli miktarlarda üretmez. Bu gibi durumlarda glutamine içeren besinlerden harici destek önerilir.

Glutamin Ne İşe Yarar? Glutamin Faydaları Nelerdir?

Yeterli miktarda glutamin sıkı ve esnek bir cilt için önemlidir. Yeterli miktarda glutamin mevcut değilse, vücut gerekli proteini kas kütlesinden alır ve onu glutamin ve enerjiye dönüştürür. Bu kas proteinlerinin kaybolmasına, kas liflerinin incelmesine ve cildin genellikle sarkmasına neden olur. Bu nedenle glutamin, bilim adamları tarafından “vücut içi gençlik kaynağı” olarak adlandırılmıştır. (1)

Glutamin bağışıklık sistemini güçlendirir ve saç büyümesi için elzem bir rol oynar.

Glutamin vücutta nitrik oksit ve karbon tedarikçisi olarak hizmet eder ve aynı zamanda kasları inşa etmek ve korumak için önemli bir unsurdur. Amino asitler, bağışıklık sistemi ve saç kökleri için hızlı bir şekilde bölünen hücrelerin bu enerji kaynağına bağlı olduğu nükleotid sentezi için gereklidir. Eğer Preworkout kullanıyorsanız daha iyi verim almak için 2-5 saat öncesinde glutamin takviyesi yapabilirsiniz. Tek başına glutamin kilo aldırır mı derseniz bunu destekleyen çok fazla bilimsel veri yok fakat eksikliği kesinlikle kas gelişimini zorlaştıracaktır.

  • Glutamin yağ depolaması ile mücadele edebilir.
  • Glutamin, glukagon veya insülin seviyelerini etkilemeden böbreklerde glukoza dönüştürülebilir.
  • Glutamin normalde insülinin neden olduğu yağ birikimini atlayarak gıdalardan elde edilen yağ depolaması ile mücadele edebilir. Bu kilo vermek isteyenlere  ve diyet yapanlara yardımcı olabilir. Glutamin’in şeker ve alkol talebini azaltabileceğine dair göstergeler de vardır.
  • Glutaminden glutamik asitlere sentez sırasında, beyin amonyağın toksik etkilerinden korunur. Hücre toksinine karşı bu koruma, beyin fonksiyonlarındaki problemleri engeller. Uzun ve kısa süreli hafızayı geliştirir.

Yorgunluk halindeki ve bilişsel beyin fonksiyon bozukluğu olan hastalar sıklıkla glutamik asit eksikliğine sahiptir. Kaygı, gerginlik, uyku bozuklukları, uykusuzluk ve konsantrasyon eksikliği buna bağlı. Glutamin, gama amino bütirik asidin (GABA) üretimini arttırır. GABA, beyindeki sinir hücreleri arasındaki sodyum kanallarını yavaşlatmak için kilit tutucusu gibi davranan önemli bir nörotransmiterdir ve bu nedenle doğal bir sakinleştirici gibidir. Vücutta yeterince glutamin varsa, stresli durumlarda, ayrıca konsantrasyon seviyelerinde ve daha huzurlu ve doyurucu bir uykuda bile iç sakinliği ve sükuneti gibi olumlu sonuçlar doğurabilecek GABA oluşturabilir.

Glutamin, glukagon veya insülin seviyelerini etkilemeden böbreklerde glukoza dönüştürülebilir. Glutamin’in şeker ve alkol talebini azaltabileceğine dair göstergeler de vardır.

Glutamin’in zararları

Gerek glutamin içeren besinler, gerekse de takviye veya supplement formundaki amino asit glutaminin bilinen bir zararı yoktur.

Glutamin içeren besinler

Birçok hayvansal ve bitkisel besin yüksek oranda glutamin içeren besinler sınıfına girer. Genelde protein içeren besinler yüksek oranda glutamin ve glutamik asit de içerir. Başlıcalarına göz atmak gerekirse;

Whey Protein içeren besinler, Casein veya Kazein içeren besinler protein değerlerinin yaklaşık %18’i kadar Glutamin içerir. Peynir, lor, yoğurt, kaşar gibi süt ürünlerinde yoğun miktarda bulunur.

Ayrıca et, yumurta, hindi, balık gibi yüksek protein içeren gıdalar da yüksek oranda glutamin içerir.

Gluten olarak bilinen bitkisel protein yaklaşık %35 oranında glutamine içerir.

Glutamin Nasıl Kullanılır?

Supplement olarak glutamin antrenman sonrası ve gece yatmadan önce kullanılması tavsiye edilir. glutamin faydalarını tam olarak görmek isterseniz mutlaka diğer besin maddelerinden önce alınız. Antrenman sonrası 5 gr glutamin veya yüksek glutamin içeren bir protein kaynağı (whey protein tozu gibi) kullanımı yeterli olacaktır.